قتل های خیابان مورگ

قتل های خیابان مورگ نوشته ادگار آن پو ،ساخته روبر فلورِی

قتل های خیابان مورگ به کارگردانی روبر فلورِی یکی از اقتباس های صورت گرفته از آثار ادگار آلن پو در ده سی میلادی است. در این فیلم بلا لوگوسی، لئون ایمز (در اینجا با نام لئون وی کاف) ، سیدنی فاکس، براندون هرست و نوبل جانسون نقش آفرینی کرده اند.

بخش ادبیات تبیان

ادگار آن پو

در پاریس سال 1845، دکتر میراکل (بلا لوگوسی) دانشمندی که سخت مجذوب عقاید داروین شده است، گوریلی به نام اریک را به معرض نمایش عمومی می گذارد. او که از اریک به عنوان انسان اولیه یاد می کند، حرف های اریک را برای تماشاچیان ترجمه کرده و ادعا می کند که بالاخره روزی خویشاوندی انسان و میمون را ثابت خواهد کرد. میراکل در ادامه حرف های نسبتا بی سر و تهی در مورد لزوم ترکیب کردن خون  اریک با نژاد انسان را بر زبان می آورد…!

در میان تماشاچیان، یک دانشجوی پزشکی به نام پی یر دوپن (لئون وی کاف) نیز حضور دارد که البته چندان از حرف های دکتر میراکل سر در نمی آورد. پس از پایان برنامه، او تصمیم می گیرد تا همراه با نامزدش کامیل (سیدنی فاکس) از نزدیک عرض ادبی خدمت دکتر میراکل و البته اریک داشته باشد که البته در هنگام این ملاقات، نظر دکتر میراکل به کامیل جلب می شود…

از سوی دیگر، دوپن که شخصا علاقمند به حل معمای قتل های زنجیره ای اخیر چندین زن خیابانی است، گاه و بیگاه به محل نگهداری اجساد بی هویت سر می زند. به تازگی جسد سومین زن که روی بازویش زخم خاصی دیده می شود، از آب گرفته شده است…

***

ادگار آلن پو که در درجه اول به خاطر داستان های خیال انگیز و ترسناک خود شهرت دارد، با نوشتن سه داستان کوتاه معمایی-پلیسی نبوغ خود در این ژانر را نیز به اثبات رساند. این سه داستان عبارتند از قتل های خیابان مورگ (The Murders in the Rue Morgue)، معمای ماری روژه (The Mystery of Marie Rogêt) و نامه مفقود شده (The Purloined Letter). در این سه داستان، شخصیتی به نام آگوست دوپن که یک کاراگاه آماتور است، با توانایی ذهنی و منطق موشکافانه خاص خود پرده از جنایت ها برمی دارد. بسیاری از صاحب نظران، آگوست دوپن را اولین کاراگاه مدرن در تاریخ رمان و داستان پلیسی می دانند و گفته شده که سر آرتور کانن دویل در خلق کاراکتر شرلوک هولمز از او الهام گرفته است.

ویژگی هر سه داستان پلیسی پو که در بالا نام برده شد، غیرقابل پیش بینی بودن (که با توجه به زمان نگارش آنها امتیازی برجسته محسوب می شود) و نقش قوی استدلال منطقی در گره گشایی از ماجرا می باشد.

در ابتدا قرار بود فیلم فرانکنشتاین (1931) به کارگردانی فلوری (که خود در نگارش فیلمنامه آن شرکت داشت) و بازی بلا لوگوسی ساخته شود، ولی کارل لامل مدیر شرکت یونیورسال (همان کسی که قبل از آغاز فیلم های دراکولا و فرانکنشتاین برای لحظاتی مقابل دوربین قرار می گیرد و در مورد محتوای فیلم به بینندگان از پیش هشدار می دهد) کارگردانی فرانکنشتاین را به جیمز ویل واگذار کرد که او هم به نوبه خود بوریس کارلوف را برای نقش هیولای فرانکنشتاین به جای لوگوسی برگزید. در نتیجه، لامل در عوض فرانکنشتاین، کارگردانی پروژه قتل های خیابان مورگ را به فلوره و نقش اول آن را به لوگوسی داد.

مهمترین ویژگی داستان قتل های خیابان مورگ همانطور که گفته شد، جنبه معمایی آن و نبوغ کاراکتر دوپن در گره گشایی از ماجراست و دقیقا همین دو جنبه در فیلم غایب است. در فیلم اصلا معمای قتل برای بیننده مطرح نیست و قتل های مورد نظر داستان پو در اواخر فیلم آن هم به صورت نصفه و نیمه اتفاق می افتد که البته هم بیننده و هم تقریبا دوپن از ماجرا آگاهند. این فیلم به جای اینکه معمایی-پلیسی باشد داستانی است در ژانر ترسناک (و زیر شاخه دانشمند دیوانه!). به طور کلی داستان این فیلم آن قدر از داستان پو متفاوت است که می توان گفت کاملا داستان دیگری است. حتی می شد فیلم نه به عنوان اقتباسی از داستان پو، بلکه به عنوان الهام گرفته شده از آن معرفی شود. احتمالا تنها قسمت فیلم که در داستان پو وجود دارد – و البته در فیلم زاید به نظر می رسد!- جایی است که همسایه ها در حضور پلیس در مورد صدا و لهجه قاتل صحبت می کنند. البته در داستان پو این قسمت در جهت مطرح کردن معما و پیچیده تر کردن آن است که در اینجا با توجه به اینکه اصلا معمایی وجود ندارد، این بخش کاملا زاید و بی فایده به نظر می رسد.

البته هرگز نمی توان وفادار نبودن به داستان اصلی را به عنوان نقطه ضعف برای فیلمی در نظر گرفت، ولی وقتی تمام نقاط قوت داستان پو را از آن بگیریم و در ازای آن چیز درخوری جایگزین نکنیم و یک خط داستانی رمانتیک و بسیار تکراری هم به آن اضافه کنیم، در واقع یک شاهکار را به یک فیلمنامه ضعیف تبدیل کرده ایم، اتفاقی که متاسفانه در این فیلم افتاده است. پرگویی نقش های مکمل و فرعی هم به نوبه خود بیش از پیش از جذابیت داستان کاسته و اینگونه است که فیلم با وجود زمان کوتاه یک ساعته خود در بعضی قسمت ها کشدار به نظر می رسد.

با وجود مشکلاتی چون نبود انسجام کافی و یا بی منطق بودن فیلمنامه در بعضی قسمت ها، باز هم این فیلم برای دوستداران لوگوسی بی شک جالب توجه است. لوگوسی در اینجا با آن ابروهای پیوندی که با لهجه همیشگی و شیوه خاصش در ادا کردن دیالوگ ها همراه شده، بامزه و دیدنی است. تماشای حرکات او وقتی که اخم می کند یا زمانی که مستقیما به دوربین نگاه کرده و مفهومی را با قدرت و اعتقاد راسخ بیان و به مخاطبش القا می کند، واقعا جالب است. دیالوگ های او در اوایل فیلم در معرفی اریک شنیدنی است، برای مثال با اشاره به اریک خطاب به مردم می گوید: “برادران و خواهران! آیا می توانید بفهمید ]اریک [چه می گوید یا اینکه ]زبان او را [ فراموش کرده اید؟!”‌ شیوه نورپردازی و استفاده از سایه در این صحنه ها نقش موثری ایفا می کند.

 

ادگار آلن پو که در درجه اول به خاطر داستان های خیال انگیز و ترسناک خود شهرت دارد، با نوشتن سه داستان کوتاه معمایی-پلیسی نبوغ خود در این ژانر را نیز به اثبات رساند. در این سه داستان، شخصیتی به نام آگوست دوپن که یک کاراگاه آماتور است، با توانایی ذهنی و منطق موشکافانه خاص خود پرده از جنایت ها برمی دارد. بسیاری از صاحب نظران، آگوست دوپن را اولین کاراگاه مدرن در تاریخ رمان و داستان پلیسی می دانند و گفته شده که سر آرتور کانن دویل در خلق کاراکتر شرلوک هولمز از او الهام گرفته است.

در مورد اریک هم نکته جالب این است که در کلوز آپ ها یک شامپانزه واقعی است و در لانگ شات ها بازیگری است که لباس گوریل به تن کرده است (یعنی از نزدیک شامپانزه است و از دور گوریل!) البته فلوری گاه سعی می کند با کات های سریع بین این دو واقعی بودن اریک را القا کند که چندان موفق نیست. یکی از بامزه ترین صحنه ها جایی است که میراکل با اریک مثلا به زبان خودش صحبت می کند. در حالی که در این مکالمه، سخنان اریک مجموعه ای از صداهای حیوانی است، چیزی که میراکل به آن صحبت می کند، کاملا حالت یک زبان بشری دارد، به طوری که حتی شاید بعضی بینندگان فکر کنند نکند لوگوسی در این صحنه به زبان مادری خودش (مجارستانی) صحبت می کند! صحنه دیگری که در خاطر می ماند، صحنه ایست که اریک را در حال بالا رفتن از ساختمان های پاریس می بینیم (که بیش از هر چیز یاد آور کینگ کونگ (1933) است). البته صرف وجود میمون اسیر و دربند در داستان فیلم نیز خود به تنهایی یاد آور فیلم کینگ کونگ است.

این فیلم که دو سال پیش از آغاز اجرای قوانین مربوط به تولید و سانسور فیلم ها در آمریکا ساخته شد، مثل فیلم جزیره ارواح گمشده (1932) به نوعی با موضوع بحث برانگیز دستکاری ژنتیکی انسان مرتبط است. میراکل به دنبال همسری از جنس انسان برای اریک است. البته در فیلم به دلیل حساس بودن موضوع تا حدی ابهام وجود دارد و برای مثال دقیقا معلوم نیست که پیش نیازهای انتخاب شدن به عنوان جفت اریک از دیدگاه میراکل چیست و میراکل دقیقا چه آزمایش هایی بر روی زنانی که می رباید انجام می دهد. ظاهرا خون اریک را به خون این زنان تزریق می کند و قابلیت ترکیب پذیری خون آنها با خون میمون را بررسی می کند. ولی با این حال ابهاماتی باقی است و به نظر می رسد آزمایش ها و شکنجه های میراکل چیزی بیش از تست خون است.


منبع: سینمای کلاسیک/فاطمه مالک

 

 

وبلاگ سینمای کلاسیک - قتل های خیابان مورگ 1932

http://classicinema.blogfa.com/post/55

وبلاگ سینمای کلاسیک - قتل های خیابان مورگ 1932 - با یادداشت هایی در مورد سینمای کلاسیک، فیلم های صامت، فیلم های ترسناک اولیه و ...

جنايى نويس سنت گرا - آی کتاب

http://www.iketab.com/index.php?Module=SMMPBPages&SMMOp=Articles&SMM_CMD=&ArticleId=1744

او از لحاظ بالا بودن شمارگان آثارش، از زمانى كه ادگار آلن پو در سال ۱۸۴۱ اين ژانر ادبى را با انتشار داستان «قتل هاى خيابان مورگ» بنيان گذارد، تاكنون بر قله اى بى ...

ژانویه — 1393 — مد و مه

http://www.madomeh.com/1393/01/

نگاهی به قتل های خیابان مورگ به کارگردانی روبر فلورِی/ ۱۹۳۲/ براساس داستانی به همین نام اثر ادگار آلن پو قتل های خیابان مورگ به کارگردانی روبر فلورِی یکی دیگر ...

ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺑﺮﺧﻰ ﻭﺟﻮﻩ ﺍﺷﺘﺮﺍﻙ ﻭ ﺍﻓﺘﺮﺍﻕ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺻﺎﺩﻕ ﭼﻮﺑﻚ ﻭ ﺍﺩﮔﺎﺭ ﺁﻟﻦ ﭘﻮ - Sid

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/34413881007.pdf

ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻟﺔ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮﺧﻰ ﻭﺟﻮﻩ ﺷﺒﺎﻫﺖ ﻭ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺩﺭﻭﻧﻤﺎﻳﻪ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺩﻭ. ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﺑﺮﺭﺳﻰ ..... ( 1844)، ﺑﻪ ﻧﺎﻣﺔ ﺭﺑﻮﺩﻩ ﺷﺪﻩ (1841) ﻭ ﺭﺍﺯﻫﺎﻯ ﻣﺎﺭﻯ ﺭﻭژﻩ (1841)، ﻗﺘﻞ ﻫﺎﻯ ﺧﻴﺎﺑﺎﻥ ﻣﻮﺭگ. ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﺗﻌﻠﻖ ﺩﺍﺭﺩ .

کارآگاه معروف دنیای ادبیات به موزه لندن می‌رود - خبرآنلاین

http://khabaronline.ir/detail/356324/culture/literature

21 مه 2014 ... کتابخانه فیلادلفیا صفحه‌هایی از نسخه دست‌نویس کتاب «قتل‌های خیابان مورگ» ( 1841) نوشته ادگار آلن پو را به موزه لندن قرض داده است. از این کتاب ...

ده تایی های من؛ ده کتاب مهم زندگی ام | سینمای خانگی من - نقد و بررسی فیلم

http://www.cinemaeman.com/4058-ده-تایی-های-من؛-ده-کتاب-مهم-زندگی-ام/

13 ا کتبر 2014 ... این روزها در شبکه های اجتماعی مُد شده که همه همدیگر را دعوت می کنند به معرفی ده ... پنج ـ داستان کوتاه « قتل در خیابان مورگ » ( ادگار آلن پو ): تأثیرِ ...

ادگار آلن پو - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

http://fa.wikipedia.org/wiki/ادگار_آلن_پو

پو در داستان‌های کوتاه خویش مانند قتل در خیابان مورگ و راز ماری روژه توانایی ویژهٔ خویش را نشان داد. در سال ۱۸۴۰ داستان‌های خویش را با نام داستانهای گروتسک وعربسک  ...

شازده کوچولو - گزیده ای از مقاله درآمدی بر ادبیات پلیسی

http://msmro.blogfa.com/post-213.aspx

8 فوریه 2013 ... سرچشمه های ادبیات پلیسی را باید در رمان گوتیک سراغ کرد که مدتی ... ادگار آلن پو با نوشتن داستانهای کوتاهی نظیر " قتلهای خیابان مورگ"، "راز ماری ...

كتابدوست - نقاب مرگ سرخ و ۱۸ داستان دیگر نويسنده: ادگار آلن پو

http://bookfriend.blogfa.com/post-3267.aspx

تدفين پيش هنگام.قتل‌هاي خيابان مورگ .چاه و آونگ .و... http://www.iketab.com/books. php?Module=SMMPBBooks&SMMOp=BookDB&SMM_CMD=&BookId=89583 ...

کوین ویلیامسون (1) - یادداشت های آیدا مرادی آهنی

http://aidamoradiahani.com/?tag=کوین-ویلیامسون

20 آگوست 2013 ... و ابزار مهم دیگر، یعنی داستان‌های «آلن‌پو»: «نقاب مرگ سرخ»، «قتل در خیابان مورگ»، «بشکه‌ی آمونتیلادو» و… همه‌ی این‌ها جذابیت‌های موضوعی سریال ...

فيلم‏هاى ترسناك و خوابگاه دختران ما | نشریه پرسمان - خانه

http://porseman.net/node/1241

29 ژانويه 1970 ... ... ادگار آلن پو است كه داستان‏هاى او مانند زوال خاندان آشر، نقاب مرگ سرخ، قتل در خيابان مورگ و... مورد اقتباس بسيارى از فيلم‏هاى سينمايى قرار گرفت.

ایسنا - مجموعه‌ی کامل داستان‌های آلن‌ پو ترجمه شد

http://isna.ir/fa/news/92072012384/مجموعه-ی-کامل-داستان-های-آلن-پو-ترجمه-شد

12 ا کتبر 2013 ... کتاب‌های «سوسک طلایی»، «گربه سیاه»، «داستان‌های شگفت‌انگیز»، «زنده به گور»، «قورباغه»، «مرد توده»، «قتل در خیابان مورگ»، «مغاک و آونگ» و ...

انواع ادبی - برترین وب سایت شعر و دلنوشته

http://poem24.ir/category/انواع-ادبی-1029

رسیدن نامه لیلی به مجنون · قتل های خیابان مورگ · تن مپوشانید از باد بهار ... بافتنی بچه گانه :: آموزش بافت سرهمی و ژاکت نوزاد · آموزش تصویری ساخت عروسک های بامزه ...

باشگاه اندیشه › ادگار آلن پو

http://www.bashgah.net/fa/category/show/60809

این شعر دوره جوانی پو از جاذبه های فراوان و تغزلی زیبا و خیال انگیز برخوردار است. پو در 1829 به دیدار مادرخوانده .... نقاب مرگ سرخ - قتل در خیابان مورگ - مغاک و آونگ

یادداشتی از داوود آتش‌بیک با نگاهی به سه رمان «مرد سوم»، «آمریکایی ...

http://adabiatema.com/index.php/2013-09-14-10-26-30/2012-06-20-14-14-25/6/1027-2012-06-24-20-01-20

سالی که آدگار آلن پو اولین داستان پلیسی را، به نام دو جنایت خیابان مورگ به چاپ رساند. ... کشتار کودکان، به دلایل ظاهرا انسانی، و قتل انسانی خطرناک، به دلایلی غیر  ...

ﺧﻼﺻﻪ ﺗﺎرﯾﺦ اﯾﺮان - Ketab Farsi

http://www.ketabfarsi.org/ketabkhaneh/ketabkhani_6/ketab6778/ketab6778.pdf

ﻓﺘﻨﻪ ﮔﺌﻮﻣﺎت ﺗﻮﺳﻂ دارﻳﻮش و ﻣﺘﺤﺪان ﺧﺎﻣﻮش ﻣﯽ ﺷﻮد، ﺷﻮرش هﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ در ..... ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﻧﻮاﺣﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻳﺮان و ﻗﺘﻞ و ﮐﺸﺘﺎر ﻓﺮاوان و ﺁﺗﺶ زدن ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ هﺎ و. –... ﭼﻨﮕﻴﺰ در ..... دﻋﻮت ﻣﻮرﮔ. ﺎن ﺷﻮﺳﺘﺮ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎﻳﯽ و ﻳﺎﻟﻤﺎرﺳﻦ ﺳﻮﺋﺪﯼ ﺑﻪ اﻳﺮان. –. ﻧﻴﺎﺑﺖ ﺳﻠﻄﻨﺖ. ﻧﺎﺻﺮاﻟﻤﻠﮏ. – .... و رﻳﺨﺘﻦ ﻣﺮدم ﺑﻪ ﺧﻴﺎﺑﺎن هﺎ و ﭘﺎﻳﺎن دوﻟﺖ ﺳﻪ روزﻩ. ﻗﻮام.