چشم انداز صنعت بازی در ایران

چشم انداز صنعت بازی در ایران






 

در گفتگو با مدیر کل اداره همکاری های سمعی و بصری و نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صنعت بازیسازی در ایران مدتی است که به صورت جدی تری نسبت به 4 سال قبل یعنی سال 1385 پیگیری می شود. تقریباً هر ساله شرکت ها و مجموعه های جدیدی در قالب فارغ التحصیلان دانشگاهی و یا متخصصان خود آموخته به جمع مؤسسات بازیسازی اضافه می شوند، تا با اتکا به توانایی ها و ایده های نوین خود و کمک های دولتی بتوانند کاری روانه بازار کنند. در حال حاضر تنها مرکز رسمی تصمیم گیری و نظارت بر بازی های ویدیو رایانه ای در کشور، اداره کل همکاری های سمعی بصری و نمایش خانگی است. برای حمایت مالی از بازیسازان نیز مراکزی مانند: بنیاد ملی بازی های رایانه ای، مؤسسه تبیان، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و چند مرکز فرهنگی دیگر مشغول به فعالیت هستند. با توجه به پیچیده بودن مراحل ساخت بازی و نبود سیستم توزیع حرفه ای و از همه مهمتر وضعیت آشفته بازار که ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می برد، هنوز روش ثابت و خاصی توسط نهادهای مسئول جهت حمایت از بازیسازان مشخص نکرده‌ اند، برای روشن شدن موضوع، می توان به مواردی همچون: تغییر دائمی استانداردهای تعریف شده در این مراکز برای مستند کردن اطلاعات پروژه های بازیسازی و یا نوع سرمایه گذاری ها (حمایت یا مشارکت) اشاره کرد. اگر این موضوعات را در کنار عدم تجربه گروه های ایرانی در ساخت بازی های ویدیویی استاندارد، نداشتن تحصیلات آکادمیک و مرتبط به بازیسازی در کشور و گاهاً مشکلات برون مرزی با کشورهای صاحب صنعت بازیسازی و ... در نظر بگیریم، مطمئناً در آینده ای نزدیک شرایط برای بازیسازان، مناسب و مساعد نخواهد بود. در حال حاضر نهادهای مختلفی در کشور وظیفه رسیدگی به صنعت بازی در کشور را بر عهده گرفته اند اما نقش این نهادها و نوع فعالیت آن ها برای علاقه مندان به فعالیت در عرصه بازیسازی چندان شناخته شده نیست به این بهانه قصد داریم تا با مراکز نظارتی و مراکز حمایت کننده بازیسازی در کشور گفت و گوهایی را انجام دهیم. برای اولین گام گفت و گویی با آقای سعید رجبی فروتن، مدیر کل اداره همکاری های سمعی و بصری و نمایش خانگی به عنوان متولی نظارتی و حاکمیتی در عرصه بازی های ویدیویی کشور (بازی های داخلی و خارجی) انجام داده ایم.
چشم انداز صنعت بازی در ایران - تصویر 2

بیشتر افراد بنیاد ملی بازی های رایانه ای را می شناسند در حالی که بیشتر مجوزها برای ساخت و حتی توزیع از سمت این اداره ارائه می شود، اداره کل همکاری سمعی و بصری نمایش خانگی از نظر تشکل سازمانی چه نقشی در صنعت بازی های ویدیویی و رایانه ای در ایران ایفا می کند؟

* ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متعاقب آن معاونت امور سینمایی به بحث بازی اگر به تاریخ و سوابق و مستندات رجوع کنیم مربوط می شود به تدوین و تصویب اولین نامه ای که برای صدور مجوز و همچنین نظارت بر مراکز بازی های ویدیویی و رایانه ای نوشته شد که فکر می کنم مربوط به 15 سال پیش است. در واقع ردپای بازی در مجموعه مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین بار با بحث مراکز بازی های ویدیویی و رایانه ای یا گیم نت ها قابل پیگیری است تا این که با شیوع و گسترش بازی در اشکال و فرمت های DVD و یا فرمت هایی از این دست و سهولت دسترسی مردم به انواع بازی ها دولت در برابر یک کار انجام شده قرار گرفت و در اقدامی انفعالی، مثل بسیاری از پدیده های ارتباطی نوین دیگر کم کم بحث مربوط به نظارت بر بازی های ویدیویی و رایانه ای را مورد توجه قرار داد. جالب این است که از روز اول تاکنون به دلایل و توجیهاتی همیشه یک نسبت بین بازی و سینما برقرار می شود، به همین دلیل مجری و ناظر آیین نامه های مربوط به بخش بازی های ویدیویی و رایانه ای همواره معاونت امور سینمایی بود که در بین ادارات و دوایر ستادی معاونت امور سینمایی هم اداره کل سمعی و بصری بحث نظارت بر بازی های ویدیویی و رایانه ای را بر عهده گرفت. در یک کلام باید بیان کنم که امور حاکمیتی بحث بازی قابل تفویض به نهادهای غیر دولتی یا خصوصی نیست و بر عهده وزارت ارشاد و اداره کل سمعی و بصری است. به طور خاص می توانم عرض کنم که صدور مجوز فعالیت مؤسساتی که در کار تأمین و تکثیر بازی هستند، صدور مجوز تأسیس تولید کنندگان بازی های ویدیویی و رایانه ای که حالا چه در محیط های مجازی باشد چه در اشکال فیزیکی مثل فرمت DVD باشد، در زمره وظایف اداره کل همکاری های سمعی و بصری است.
در این فاصله بسیاری از چهره‌های خلاق به صرافت تولید بازی افتادند و این ضرورت احساس شد که باید از این حرکات حمایت هایی صورت بگیرد. در این راستا تقریباً با الگو گرفتن از فرمول و رابطه و مناسباتی که در سینمای کشور حاکم است تصمیم گرفته شد تا یک نهاد غیر دولتی امر حمایت از بازی های ویدیویی و رایانه ای را بر عهده بگیرد و شبیه بنیاد سینمایی فارابی که حمایت از تولیدات سینمایی ایران را برعهده دارد، ایفای نقش نماید. بنا بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اساسنامه بنیاد ملی بازی های رایانه ای همین نقش را به بنیاد دادند که حمایت از ساخت و عرضه بازی های ویدیویی و رایانه ای ایرانی را بر عهده بگیرد. همانطور که عرض کردم مجوزهایی مثل تأسیس مؤسسات و اخیراً هم ارائه پروانه ساخت برای تولید بازی های ایرانی و همچنین ارائه پروانه تکثیر و انتشار برای بازی های ایرانی و بازی های خارجی در زمره کار این نهاد حاکمیتی یعنی اداره کل است. در حال حاضر نقش حمایتی به بنیاد ملی بازی های رایانه ای واگذار شده و همچنین بررسی کارشناسی بازی ها را به عنوان مبدع و طراح طبقه بندی بازی های ایرانی که موسوم به نظام رده بندی اسرا است، در آن بنیاد انجام می شود و پیشنهادات آن ها برای این که هر بازی اعم از ایرانی یا خارجی چه رده ای را داشته باشد به اداره کل همکاری های سمعی و بصری منعکس می شود تا به سازنده یا ناشر ابلاغ می شود.
بنابراین تفکیک نقش حمایتی و نقش حاکمیتی توضیح داده شد و می توان به راحتی مرز فعالیت ها و وظایف بنیاد ملی بازی های رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از یکدیگر تفکیک کرد.

تقریباً یک سال از پذیرش مسئولیت واحد همکاری سمعی و بصری توسط شما می گذرد. در این مدت در حوزه بازی ها چه سیاست هایی اتخاذ شده و کدام یک اجرایی شده است؟

* در 14 ماه گذشته در بعد وظایف و انتظارات حاکمیتی، یک خلأ و فقدانی احساس می شود و آن هم در زمینه سلسله مقرراتی که به روز باشد و پاسخگوی نیازهای فعالان این عرصه باشد در این فاصله یک سلسله مقرراتی تهیه و تدوین شد و به تصویب مقالات ارشد در وزارتخانه رسید که نهایتاً بتواند زمینه فعالیت های مشروع و قانونمند فعالان در این عرصه را فراهم کند تا فعالان این حوزه از وضعیت بلاتکلیف و نابسامانی خارج شوند بحث تهیه و تدوین مقررات دست ما را برای پاسخگویی به متقاضیان بسیار باز کرد و تقاضاهایی را که پیش از این واصل شده بود، بدون جواب نگذاشتیم از همه مهمتر چگونگی نظارت تبیین و روشن کردیم.
در همین فاصله یک بحث درون سازمانی هم به وجود آمد که مرکز دیگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدعی شد که به اعتبار شرح وظایفی که برایش نوشته شده استحقاق بیشتری برای نظارت و مدیریت بازی را داراست، نهایتاً در شرح تفصیلی تفصیلی تشکیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که انشاء الله تا پایان سال هم ابلاغ خواهد شد در این زمینه تصمیم گیری می شود و ممکن است، جایی غیر از اداره کل همکاری های سمعی و بصری متکفل برنامه ریزی و نظارت بر بازی های ویدیویی و رایانه ای گردد. به هر حال چه ما باشیم و نباشیم، مهم این است که از این وضعیت برزخ گونه‌ ی کنونی خارج شویم و فعالان عرصه بازی های ویدیویی و رایانه ای هم بدانند که احتیاجات خود را با چه مرجعی در میان بگذارند. باعث خوشحالی است که بیان کنم به استناد همان مقرراتی که به آن ها اشاره کردم توانستیم شوراها و مراجع تصمیم سازی و نظارتی را سامان بدهیم تا تقاضاهای مربوط به تأسیس مؤسسات ویدئورسانه، دریافت پروانه ساخت و تقاضاهایی که باید منجر به دریافت پروانه نمایش و تکثیر می شد، همه را در بطن و متن این شوراهای سه گانه قرار دادیم تا بتوانیم از هرگونه تبعات تصمیم گیری های فردی و سلیقه ای اجتناب و پرهیز کنیم و نهایتاً با یک خرد جمعی بتوانیم مجوزهای لازم را صادر نماییم تا به همین اعتبار ضریب خطاها در تصمیمات متخذه کم و کمتر شود.
در یکسال گذشته به عنوان مدیر اداره کل همکاری های سمعی و بصری، به دفعات دوستانی که چه در زمینه تأمین و چه در زمینه تکثیر یا تولید هستند را در سلسله جلسات ادواری ملاقات کردم و نکاتی را شنیدم و حرف هایی را زدم. یک جلسه تقریباً کم سابقه و تاریخی هم که در جمع بزرگی از بازیسازان یا ناشران با معاونت امور سینمایی در اینجا داشتند که به نظر من، ‌آن جلسه یک نقطه عطفی در بحث بازی در کشور بود. معاونت امور سینمایی که تخصص، تجربه و علاقه اش بیشتر در زمینه سینما بود برای اولین بار با مسایل، مخاطرات و نیازهای صنعت بازی در کشور روبرو شدند. این جلسه کمک کرد که این معاونت در پیشبرد کارهای سیاست گذاری و برنامه ریزی بازی با شناخت و با درایت و تدبیر بیشتری بتوانند مسایل را پیش ببرند.
من نقش آن جلسه را بسیار مهم و خطیر در نوع خودش ارزیابی می کنم و امید دارم که با روشن شدن جایگاه قانونی ای که بحث بازی از این به بعد در پیش خواهد گرفت، نظیر این سلسله جلسات را دوستان بازیساز با معاونت امور سینمایی یا هر فرد دیگری که در رأس هرم مدیریتی مستقر خواهد شد، برگزار کنند و از حاصل این جلسات مسایل بازی در سطح خرد و کلان پیگیری شود.
در هر صورت بضاعتی که داشتم سعی کردم راه گفت و گو و راه تعامل با فعالان این عرصه را باز کنم. سعی کردم چه از طریق یادداشت و چه از طریق ارتباط به شکل مجازی و یا از طریق دیدارهای چهره به چهره و رو در رو، مسایل روز فعلان این عرصه را رصد کنم و حسب مورد آن چه را که باید به مقامات ارشد وزارتی منعکس کنم، انجام دهم.

مساله ای که در حال حاضر وجود دارد این است که صنعت سینما از حداکثر امکانات بخش سینما استفاده می کند. برای بخش بازی چه برنامه های بلند مدتی در نظر گرفته شده که این بخش هم بتواند از حداکثر این امکانات استفاده کند؟

* البته مقایسه سینما با پدیده نوینی مثل بازی در حال حاضر درست نیست. اما همانطور که برای تأسیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای، صراحتاً عرض کردم که با الگو گرفتن از یک تجربه موفقی مثل بنیاد سینمایی فارابی یا نهادهای مشابه عمل شد، به نظر می آید که نه در جزئیات اما در بسیاری از موارد می شود با مرور موفقیت های مدیریت سینما در بحث بازی، از تجارب کمک بگیریم تا امور بازی به سهولت بیشتری به پیش برود و به پشتوانه همان تجربیات راه های میانبرتری را طی کنیم و تجربیات شکست خورده را تکرار نکنیم.
تأکید کنم باید یک سلسله برنامه ها یا بسته حمایتی متنوع و کارساز و کارایی را برای حمایت از صنعت بازی در کشور به کار گیریم تا نهایتاً ارتقای کیفی این صنعت نمود بیشتری یابد. در این زمینه حرف اول را اعتبارات می زند. اگر اعتبارات کافی برای بخش بازی پیش بینی نشود و تخصیص نیابد، اجرای پاره ای از برنامه های حمایتی ممکن است با کامیابی لازم قرین نگردد. با رشد بسیار اندکی که بودجه های ما در این چند سال اخیر داشته نمی توان کار فوق العاده ای کرد لازم است که جهش و تحول بزرگتری در اختصاص بودجه ایجاد شود تا بتوانیم بسته های پیشنهادی خود را برای رونق هر چه بیشتر صنعت بازی در کشور به اجرا گذاریم و انتظارات و توقعات متخصصین بازی ساز را پاسخگو باشیم. برخلاف سینما چالشی که در صنعت بازی وجود دارد این است که اگر زمینه فعالیت برای بازی سازها فراهم نشود، امکان جذب این افراد توسط کشورهای خارجی چه در منطقه و چه کشورهای توسعه یافته وجود دارد و ممکن است به راحتی سرمایه های انسانی ذی قیمت خودرا از دست بدهیم و امر توسعه و تکامل و پیشرفت صنعت بازی در کشورمان از رهگذر از دست دادن این نیروها مدام به تأخیر افتد. بیم آن می رود که جایگاه نسبتاً خوبی را که در حال حاضر در آسیا داریم از دست برود یا این که این جایگاه متزلزل شود. به هر حال بخش زیادی از پیشرفت و توسعه بازی در گروی تزریق اعتبارات و سرمایه های مالی، آن هم در زمان مناسب خودش است که اگر این فرصت ها به راحتی از دست برود، امکان ایستایی صنعت بازی کشور وجود دارد.
امیدوارم که با تجربه موفق بازی گرشاسب که سرآمد بازی های ایرانی در ماه های اخیر است توانسته باشیم توجه مقام های مسئول را بیش از پیش نسبت به حمایت بایسته و شایسته از بازی های ایرانی جلب بکنیم تا حق مطلب در این زمینه بهتر ادا شود. به هر حال فرمول های حمایت از تولیدات سینمایی ایرانی سهل است و چه بسا بشود یک سری تدابیر ابتکاری و ابداعی را طراحی کرد تا شتاب بیشتری به رشد و گسترش بنیادین بازی بدهیم و جایگاه خطیر بازی های ویدیویی و رایانه ای در کشور بازیابی گردد.

آیا معاونت سینمایی از نظر مادی هم به صنعت بازی کمک می کند؟

* قراردادهایی که بازیسازان با بنیاد ملی بازی های رایانه ای بسته اند، مشخص و معلوم است و این نشان دهنده رویکرد شفاف بنیاد است و در کنار بنیاد، مرکز مشابهی را نداریم که از آنجا هم اعتباری به بازیسازان تزریق شود. کلیه اعتبارات و بودجه ها توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعمال می شود. این نکته را نیز در نظر بگیرید که تا پایان سال گذشته بودجه های بنیاد ملی بازی های رایانه ای در اعتبارات معاونت امور سینمایی قرار داشت و از آنجا تخصیص می یافت. اما از ابتدای امسال معاونت اداری و مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقیماً با بنیاد سرو کار دارد به تعبیری نظارت بر بازی در معاونت سینمایی باقی مانده است، اما حمایت و چگونگی تخصیص و مصرف بودجه زیر نظر هیأت امنای بنیاد ملی بازی های رایانه ای است و معاونت سینمایی نقش مستقیم و بی واسطه ای در قبال آن ندارد.

قانونی که جدیداً برای مؤسسات ویدئو رسانه تصویب شده، این است که در سال 3 ایرانی را باید خریداری کنند تا مجوزشان تمدید شود. این قانون برای توزیع کنندگان بازی هم اجرا می شود؟

* بله، این یکی از تمهیداتی است که برای کمک به سینمای ایران انجام داده ایم. تا به حال هم خوب عمل کرده و در طی 9 ماه گذشته پروانه توزیع و انتشار 65 عنوان فیلم ایرانی صادر شده است و حدود 5 عنوان فیلم ایرانی دیگر هم قراردادهایش از طرف مؤسسات ویدئو رسانه به ما رسیده و مراحل قانونی آن ها در حال طی شدن است. تقریباً 90 درصد از تولیدات سینمای ایران می توانند وارد این شبکه شوند و بخش عمده ای از سرمایه گذاری هایی که در تولید این فیلم ها صورت گرفته، با واگذاری حقوق ویدئویی این فیلم ها مجدداً به سرمایه گذارها باز می گردد. شاید نظیر این فرمول را بتوان برای صنعت بازی هم مطرح کرد. اما من از متخصصان، دست اندکاران بازی اعم از تولید کنندگان و ناشران می خواهم که اگر گمان می کنند نظیر این فرمول در صنعت بازی هم می تواند جوابگو باشد، نظراتشان را به ما منتقل کنند. اگر پیشنهادات دیگری هم در این زمینه هست، ارائه دهید تا به یک جمع بندی برسیم. اگر بخواهیم افرادی را که در زمینه انتشار بازی های خارجی چه به صورت اوریژینال و یا به صورت مادسازی سرمایه گذاری می کنند مجبور به حمایت از بازی های ایرانی کنیم، جزئیاتش برای خود من هنوز احصا نشده و هنوز ابعادش روشن نیست. تأکید می کنم قصد حمایت از بازی های ایرانی را از هر طریق مشروعی داریم و نمی خواهیم از رهگذر تولید و تکثیر انبوه بازی های خارجی تمام ظرفیت های موجود در کشور، چه در زمینه تولید صنعتی و چه ظرفیت های بازار را فقط در اختیار بازی های خارجی قرار داده شود.
برای این که این نسبت و رابطه را بخواهیم تغییر دهیم از هر پیشنهادی استقبال می کنیم تا بتوانیم بازی های ایرانی را در بازار تقویت بکنیم و تدابیر حمایتی را هم بیشتر معطوف به بازی های ایرانی شود.

این ارتباط چگونه می تواند صورت بپذیرد و مردم چگونه می توانند با سازمان ارتباط داشته باشند؟

* سایت اختصاصی دفتر همکاری های سمعی و بصری و زیر مجموعه آن اداره بازی های ویدیویی و رایانه ای، وبلاگ شخصی بنده پذیرای نظرات علاقه مندان هستند. خوشبختانه کسانی که دغدغه جدی در این زمینه دارند، عزم خود را جزم کرده اند که تمام سرمایه و توان فکری خودشان را برای احیا و پیشبرد بازی‌های ایرانی صرف کنند همچین از طریق ارتباطی که علاقه مندان با ما دارند پیشنهاداتی را داده اند که بعضاً ممکن است جنبه عملیاتی به خود گیرند.
چنانچه معاونت امور سینمایی و اداره کل سمعی و بصری رسماً بحث مدیریت و نظارت بر بازی ها را بر عهده داشته باشد، قطعاً با انگیزه مضاعفی در این زمینه به انجام وظیفه خواهیم پرداخت ولی اگر این وظیفه بر عهده سازمان دیگری در وزارت ارشاد گذارده شود، تکلیف و وظیفه از دوش ما برداشته خواهد شد.
منبع: نشریه بازی رایانه، شماره 40.

 

سند چشمانداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای تدوین شد - Gerdab.IR | گرداب

http://www.gerdab.ir/fa/news/13097/سند-چشم‌انداز-صنعت-بازی‌های-رایانه‌ای-تدوین-شد

22 سپتامبر 2014 ... پیش‌نویس سند چشم‌انداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای در افق ۱۴۰۴ که با همکاری ... ایران بتواند از جایگاه قابل قبولی در بین کشورهای پیشرو در صنعت ...

تدوین سند چشمانداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ارسال به شورای عالی ...

http://ayaronline.ir/1393/06/83925.html

21 سپتامبر 2014 ... پیش‌نویس سند چشم‌انداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای در افق ۱۴۰۴ که با همکاری ... ایران بتواند از جایگاه قابل قبولی در بین کشورهای پیشرو در صنعت ...

فاوا نیوز : سند چشمانداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای تدوین شد

http://favanews.com/index.aspx/n/10892

21 سپتامبر 2014 ... پیش‌نویس"سند چشم‌انداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای در افق 1404" که با ... در افق سال 1404،ایران بتواند از جایگاه قابل قبولی در بین کشورهای پیشرو ...

سند چشمانداز صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي به شوراي فضاي مجازي رفت - آریا

http://aryanews.com/News.aspx?code=20140921131837163&svc=120

21 سپتامبر 2014 ... خبرگزاري آريا- پيش‌نويس سند چشم‌انداز صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي در افق 1404 ... ايران بتواند از جايگاه قابل قبولي در بين کشورهاي پيشرو در صنعت ...

سند چشمانداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای تدوين شد - ICTPress

http://ictpress.ir/default,fa-ir,ictpress,content,newsdetail,key,19833.aspx

ICTPRESS - پيش‌نويس "سند چشم‌انداز صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي در افق 1404" كه با ... سال 1404، ايران بتواند از جايگاه قابل قبولي در بين كشورهاي پيشرو در صنعت ...

تبیین چشم انداز صنعت گیم ایران در برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

http://www.yjc.ir/fa/news/4751782/تبیین-چشم-انداز-صنعت-گیم-ایران-در-برنامه‌های-بنیاد-ملی-بازی‌های-رایانه‌ای

19 فوریه 2014 ... حدود 6 سال از فعالیت رسمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که از آن به عنوان متولی عرصه هنر –صنعت گیم کشور یاد می شود، می گذرد. مجموعه‌ای که با ...

انجمن حرفه ای صنعت بیمه

http://www.pii.ir/

راهکارهای شش گانه برای کاهش تقلب و تخلف در صنعت بیمه ... تا رسیدن به افق 1404 یا چشم انداز 20 ساله کشور که از سال 1384 اجرای آن شروع شده، باقی مانده است ... اجرای برنامه ششم توسعه نقشی بسیار مهم را برای رسیدن به توسعه واقعی در کشور بازی خواهد کرد. ... اولین ارزیابی مرکز رتبه بندی مدیریت ریسک ایران, چاپ, نامه الکترونیک ...

صدای صنعت | پایگاه خبری تحلیلی

http://sedayesanaat.ir/

پایگاه خبری تحلیلی صدای صنعت منادی صدای صنعتگران ، معدنکاران و ... هنوز به نیمه راه افق چشم انداز 1404 نرسیده ایم ... «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و رییس گروه مذاکره کننده هسته ای ایران همراه اعضای این تیم روز دوشنبه ضمن بازدید از... ادامه خبر. تحلیل های روز. بازی قیمت نفت به نفع هیچ یک از نقش آفرینان بین المللی نیست ...

هاشمی رفسنجانی :‌دانشگاه آزاد در راستای سند چشم انداز صنعت دانش ...

http://www.donya-e-eqtesad.com/news/836263/

22 ا کتبر 2014 ... رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: براساس سند چشم انداز که به امضای ... به گزارش ایسنا،‌ آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش ملی تغذیه و صنعت که به همت .... ادعای سرمربی زیمباوه در مورد بازی با ایران · تاچند هفته آینده پایه‎های ...

چشم انداز - سازمان میراث فرهنگی

http://ichto.ir/default.aspx?tabid=85

موقعیت شما: درباره سازمان » چشم انداز. کمينه. چشم انداز سازمان ... نمایش سنتی و ارزشهای سنتی، اشکال گوناگون نمایشهای آیینی، بازیهای سنتی) و نمودهای مادی .... کشور و ایجاد هماهنگی با سیاستهای توسعه صنعت گردشگری، سازمان صنایع دستی ایران با ...

فرصت امروز - چشمانداز صنعت گردشگری در دوران پساتحریم

http://forsatnet.ir/managers/چشم‌انداز-صنعت-گردشگری-دوران-پسا-تحریم.html

5 روز پیش ... چشم‌انداز دستیابی به توافق جامع اتمی و رفع تحریم‌ها به تشویق شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت... ... شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران نیز انجامیده است. .... کسب‌و‌کار مهم‌ترین بازی جهان است.

جايگاه ايران ميان بازی گردانان و بازيگران صنعت آلومينيوم - اتحادیه ...

http://www.matsef.ir/find.php?item=1.132.320.fa

صنعت آلومينيوم در ايران به رغم اينکه 4دهه از پايه گذاری آن می گذرد همچنان به کندی .... طبق سند چشم انداز ، ايران بايد تا سال 1404 حداقل 1.5 ميليون تن ظرفيت توليد ...

چشم‌انداز نگران‌کننده صنعت قطعه‌سازی/ اجرای پلت‌فرم ایرانی صنعت ...

http://www.asriran.com/fa/news/349710/چشم‌انداز-نگران‌کننده-صنعت-قطعه‌سازی-اجرای-پلت‌فرم-ایرانی-صنعت-قطعه-را-متحول-می‌کند

9 آگوست 2014 ... چشم‌انداز نگران‌کننده صنعت قطعه‌سازی/ اجرای پلت‌فرم ایرانی صنعت قطعه را متحول می‌کند ... گلستانی افزود: مسئله دوم راجع به چشم‌انداز صنعت قطعه‌سازی است که اگر وضعیت فعلی ادامه .... نیمار و مسی پلی استیشن بازی می کنند(عکس).

دانشگاه صنعتی شریف سومین دوره مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب ...

http://ketabak.org/khabar/node/4299

18 ا کتبر 2014 ... دانشگاه صنعتی شریف سومین دوره مسابقه ملی طراحی و ساخت اسباب بازی ایران برگزار می کند. این مسابقه با هدف ایجاد بستری مناسب برای ...

بزودی بانک جامع اطلاعات فعالان صنعت چاپ کشور راه اندازی می شود - ایرنا

http://www.irna.ir/fa/News/81315452/

17 سپتامبر 2014 ... وی ادامه داد: امروز صنعت چاپ به عنوان محور توسعه و پایه و اساس تحول اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... برازش، با بیان اینکه بر اساس سند چشم انداز 1404 ایران در حوزه صنعت چاپ فاصله زیادی با کشورهای منطقه ... بازیهای پاراآسیایی 2014.

انستیتو ملی بازی سازی- معرفی انستیتو

http://www.irangdi.com/Page/about

بنیاد ملی بازی های رایانه ای متولی رسمی صنعت بازی سازی در ایران، در راستای اهداف ... چشم انداز: برنامه ریزی آموزشی در انستیتو ملی بازی سازی در 9 رشته ی آموزشی ...